Opvoedingsadvies - Babycoach; het traject

  • In het intakegesprek wordt de hulpvraag van de ouder duidelijk. Deze kan liggen op het gebied van de relatie met je kindje, hechtingsgericht handelen of interactievaardigheden. NB: hulpvragen op medisch gebied of op het gebied van gedragsstoornissen passen niet in dit traject. Hiervoor wordt verzocht uw arts of specialist te raadplegen.
  • De observaties bestaan uit het invullen van observatieformulieren of een video-opname van een interactie-/hechtingsmoment. Hierbij wordt gericht gekeken naar de hulpvraag die in het intake gesprek is besproken.
  • Het feedbackgesprek bestaat uit het nabespreken van het geobserveerde, of een Beeldcoachgesprek. Er wordt dan ingezoomd op fragmenten uit de situatie, weer afhankelijk van de hulpvraag. Hierbij maak ik gebruik van verschillende methodieken, waaronder (Beeld- en) Didactisch Coachen; vragen stellen, feedback geven en beperkt aanwijzingen geven (Voerman, 2023).
  • In het evaluatiegesprek wordt teruggeblikt op het traject.

Gedragsverandering wordt niet verkregen door het volgen van seminars, workshops of conferenties. Dit lukt wel in een persoonlijk traject waarbij er aandacht is voor theorie, oefenen, coaching en feedback (Voerman, 2023).

Voerman, L. & Faber, F. (2023). Didactisch Coachen I. De Weijer Uitgeverij, Baarn.
Voerman, L. & Faber, F. (2023). Didactisch Coachen II. De Weijer Uitgeverij, Baarn.