Coaching in de Kinderopvang; het traject
- In het intakegesprek met de locatie-manager wordt gekeken naar het doel van het traject en naar de visie van de instelling. Deze gelden als leidraad gedurende het coachingstraject.
- In het intakegesprek wordt de leervraag van de pedagogisch medewerker duidelijk. Deze kan liggen op gebieden als ontwikkelingsstimulering, hechtingsgericht handelen of interactievaardigheden. Voor de werkbegeleider ligt deze op het gebied van begeleidingsvaardigheden.
- De praktijkobservaties bestaan uit het invullen van observatieformulieren of een video-opname van de praktijksituatie. Hierbij wordt gericht gekeken naar de leervraag die in het intake gesprek is besproken.
- Het feedbackgesprek bestaat uit het nabespreken van het geobserveerde, of een Beeldcoachgesprek. Hierbij wordt ingezoomd op fragmenten uit de praktijk, weer afhankelijk van de leervraag. Hierbij maak ik gebruik van verschillende methodieken, waaronder (Beeld- en) Didactisch Coachen; vragen stellen, feedback geven en beperkt aanwijzingen geven (Voerman, 2023).
- In het evaluatiegesprek wordt met de betrokkenen teruggeblikt op het traject en gekeken naar verduurzaming van de opbrengst.
Gedragsverandering wordt niet verkregen door het volgen van seminars, workshops of studiedagen. Dit lukt wel in een persoonlijk traject waarbij er aandacht is voor theorie, oefenen, coaching en feedback (Voerman, 2023).
Voerman, L. & Faber, F. (2023). Didactisch Coachen I. De Weijer Uitgeverij, Baarn.
Voerman, L. & Faber, F. (2023). Didactisch Coachen II. De Weijer Uitgeverij, Baarn.