Coaching in Onderwijs; het traject

  • In het intakegesprek met de schoolleiding wordt gekeken naar het doel van het traject en naar de visie van de school. Deze gelden als leidraad gedurende het coachingstraject.
  • In het intakegesprek wordt de leervraag van de docent duidelijk. Deze kan liggen op gebieden als klassenmanagement, pedagogisch en/of didactisch handelen, interactie of inhoud.
  • De lesobservaties bestaan uit ingevulde lesobservatieformulieren of een video-opname van de les. Hierbij wordt gericht gekeken naar de leervraag die in het intake gesprek is besproken.
  • Het feedbackgesprek bestaat uit het nabespreken van het geobserveerde, of een beeldcoachgesprek. Hierbij wordt ingezoomd op fragmenten uit de les, weer afhankelijk van de leervraag. Hierbij maak ik gebruik van verschillende methodieken, waaronder (Beeld- en) Didactisch Coachen; vragen stellen, feedback geven en beperkt aanwijzingen geven (Voerman, 2023).
  • In het evaluatiegesprek wordt met de betrokkenen teruggeblikt op het traject en gekeken naar verduurzaming van de opbrengst.

Gedragsverandering wordt niet verkregen door het volgen van seminars, workshops of studiedagen. Dit lukt wel in een persoonlijk traject waarbij er aandacht is voor theorie, oefenen, coaching en feedback (Voerman, 2023).

 

Voerman, L. & Faber, F. (2023). Didactisch Coachen I. De Weijer Uitgeverij, Baarn.
Voerman, L. & Faber, F. (2023). Didactisch Coachen II. De Weijer Uitgeverij, Baarn.